
1
Nicole R. Hemmer

“What Can I, One Housewife, Do?”: Conservative Media and Movement Building

This paper is an excerpt of Chapter 3 of my dissertation, “Messengers of the Right: Media and 
Modern American Conservatism,” in which I argue that conservative media were central to the 
development of postwar conservatism in America. The dissertation examines the career of Clarence 
Manion, host of the Manion Forum, a nationwide conservative radio program that aired from 1954 
through 1979. This paper picks up the story in the late 1950s and early 1960s, after Manion had severed 
the show’s network contract after the network refused to air an interview with an industrialist locked in a 
protracted, violent strike with the United Auto Workers. In 1958, when this paper begins, the Forum aired 
on over 100 independently-contracted stations.

The first two chapters of Messengers of the Right trace the emergence and struggles of early 
conservative media; Chapter 3 focuses on the relationship between conservative media and movement-
building. The movement-building discussed in this chapter is organization-based rather than election-
based. Those in conservative media were deeply involved in electoral politics during the late 1950s and 
early 1960s, a subject covered in Chapter 4. 

As a note: college students played a vital role in conservative movement-building, particularly 
through Young Americans for Freedom and the Intercollegiate Studies Institute. I examine the role of 
college conservatives and the campus environment in Chapter 3, but that discussion has been omitted 
from this abridged paper.



Hemmer 2

“You know, Mr. Manion, after hearing all these startling, shocking things, a question 
comes to mind: What can I, one housewife, do?”i

“Please reiterate what one individual can do…I feel hypocritical simply being an irate 
armchair citizen; but I feel hopeless and powerless as an individual in the face of these 
objectives.”ii

Less than half a year after the Manion Forum’s launch, Clarence Manion spent a program going 

through mail from listeners. The letters expressed frustration with prevailing news coverage, with 

political blackout of their views, with liberal consensus. The writers felt isolated, alone. But this 

loneliness, Manion reassured them, was “only apparent: it is not real.” That he received the tens of 

thousands of letters at a time when his coverage area was still small demonstrated as much. In reading 

their mail on air, Manion intended to show these letter-writers “that you are not alone. On the contrary,” 

he said, “it is my conviction now, that you are in a great and powerful majority of our people.”iii

Cutting through the sense of isolation felt by conservative-leaning people scattered across the 

country was a primary project of conservative media enterprises. And judging from the volume of mail 

from across the country, that project succeeded. Hearing and reading regularly about the dangers of 

liberalism and communism, however, created new demands among listeners. No longer satisfied with 

warnings, they wanted action. Alerted, they wanted to know what to do. Manion responded with action 

statements at the end of his broadcasts, but these were insufficient. People wanted activities and 

organizations, and they looked to familiar conservative media figures to guide them.

Conservative organization in the late 1950s and early 1960s included more actors than just those 

in media. Those in conservative media, though, played a critical role in the development, coordination, 

and promotion of new conservative organizations. They served as founders and sponsors, mentors and 

assessors, endorsers and partners. Because they took on these roles, conservative media and conservative 

organizations became tightly bound, and people like Manion who originally positioned themselves as 

heralds of a resistance found themselves leaders of a movement. Their work organizing conservatives had 

unexpected consequences. Organization generated a sense of conservative upsurge but also drew the 



Hemmer 3

attention of both media and political opponents. Negative media coverage, rather than drawing 

conservatives together, created rifts in the movement that would divide conservatives throughout the 

1960s.  Meanwhile, political retribution by the Kennedy administration ignited new battles with the FCC 

that would both encumber conservative broadcasters and cement among conservatives the need for 

separate media.

*

By the late 1950s, conservative media had emerged as a meaningful concept. Sharing national 

reach, overlapping coverage, and visible relationships, enterprises like the Manion Forum, National 

Review, Dan Smoot, Human Events, and Regnery Publishing were for many people the center of 

conservatism in America. Listeners and subscribers regarded them as part of the same project. But 

audiences did more than just listen and read. They turned to these broadcasters, editors, publishers, and 

writers as authorities on conservatism.

What sort of advice did they seek? Letter writers wanted to know which books and publications 

to read, what schools to attend, how candidates measured on the conservative yardstick. When William 

McVaugh, a fellow Hoosier, asked what colleges were suitable for conservative students, Manion pointed 

him to the recently-opened University of Dallas, a conservative Catholic institution with which Manion 

had close ties. Not just the rank-and-file turned to conservative media figures for advice. For instance, 

Representative John Rousselot, a conservative from California, wrote National Review publisher William 

Rusher to inquire after the reputation of the British Intelligence Digest, a conservative weekly. (Rusher: 

“it is not a bad little publication.”)iv Such exchanges, short and often informal, played a role in defining 

the edges of conservatism, the relative values of various endeavors. As the source people looked to for 

such information, those in conservative media had a strong hand in shaping the meaning of modern 

conservatism.

Reading material and school choices, however, were not the most pressing issues for 

correspondents. The advice they craved concerned action. Calls for action—often invoking the question 

“What can I do?”—were a chronic feature of the mail Manion received, and he took these requests in 



Hemmer 4

stride. He initially responded by adding action statements near the end of each broadcast. In the majority 

of these statements, Manion advocated individual action. “Action,” he maintained, “must begin with each 

of us personally.” It would take “personal effort” and “personal sacrifice”: working in political circles, 

writing representatives, alerting neighbors, getting—and staying—angry. Individual action did not 

preclude organization; Manion encouraged this as well, if not as prominently. Emphasizing action on the 

local level, Manion urged his listeners to start a study group to educate themselves on the problems and 

an “all-American pressure group” to influence legislators. After speaking about the need for revolution in 

Soviet countries, Manion proposed listeners go to whatever organizations they belonged to and ask them 

to pass resolutions in support of “captive nations” and their citizens. To sway more than just club 

members, listeners should then “flood the local newspapers and national press services with resolutions” 

and the reasons underwriting them.v Through the cumulative effect of his listeners’ personal and local 

efforts, Manion hoped to influence policy and public opinion. 

Conservative writers echoed Manion’s call. Tom Anderson, editor of the mass-circulated Farm 

and Ranch Magazine, dedicated one of his popular Straight Talk columns to answering the oft-repeated 

question “What can I do?” His initial suggestions—to obliterate the income tax, peace time debt, and 

trade with communist countries—were outside the scope of his readers’ abilities. Some were within reach, 

however: subscribing to American Mercury, National Review, Human Events, and the like; contributing 

to Manion, Smoot, Fulton Lewis, and other commentators of a conservative stripe; and supporting 

advertisers for both. Looking to influence congressional action, Human Events unveiled a new section in 

1960 called “What You Can Do,” a regular feature aimed at those “at the grass roots.” Each “What You 

Can Do” segment focused on a different piece of legislation, detailing not only its substance and impact 

but the “arguments to use in writing your Congressman,” “WHEN to do your letter-writing,” and “whom 

to write to.”vi Like Manion’s, these were calls to individual action. A movement required more.

An opening for action on a larger scale presented itself in 1959 when Eisenhower announced 

Soviet premier Nikita Khrushchev’s visit to the United States. Conservatives had little use for 

Eisenhower—they considered little more than a “me-too” Republican willing to maintain New Deal 



Hemmer 5

governance—but seldom had they been as opposed to the president as when he invited the premier to 

America.vii The possibility of Khrushchev setting foot on American soil outraged conservatives. Inviting 

him to the United States, they argued, gave the “butcher of Budapest” an air of legitimacy, of sanction. It 

undermined the show of support the country had just given the Soviet Union’s satellite states during 

Captive Nations Week. And it continued a policy of co-existence that conservatives felt reeked of 

appeasement, an inability to stand up to the Soviet Union that could only lead to capitulation. This stance 

baffled conservatives: hadn’t Khrushchev promised to bury them? On top of that, Eisenhower implored 

Americans to greet Khrushchev civilly, to withhold raucous protest and jeers. The audacity of this request 

led one National Reviewer to pen in “A Visit from St. Nik,”

If he’s tough and gruff and otherwise dismays you,
Just count to ten and do not start a fight:
He’s coming here to bury you, not praise you, 
And he’d like to do the job and do it right.viii

Conservative media outlets buzzed with less poetic criticism of the impending visit. Manion 

hammered away at it in a series of four broadcasts, including one featuring Cardinal Cushing and another 

with Senators Barry Goldwater and Thomas J. Dodd. At National Review, editors excoriated the policy 

position such a visit advanced. “If our opposition to Communism is to mean anything,” they insisted, “it 

must rest on the insistence that Communist rule is illegitimate,” that Soviet regimes were “usurping 

tyrannies.” In his earthier style, Thomas Anderson attacked Khrushchev directly: “You bloody, 

conniving, double-dealing, atheistic butcher, I assume you have a mother. When you get home, do me a 

favor, please: unleash her and toss her a bone.”ix

The Khrushchev visit, however, required more than editorials and insults. Conservatives picked 

up on the example of the Scandinavians, who had faced their own Khrushchev visit in August. News of 

the visit roiled the press in Denmark, Sweden, and Norway, generating plans of mass protest in Sweden. 

In the face of this opposition, Khrushchev canceled his visit, citing the “anti-Soviet” environment. If 

protestors in Scandinavia could overturn their governments’ invitations to the Soviet premier, surely, 

conservatives insisted, the same could be done in the United States.x



Hemmer 6

Organization began immediately. Manion and William F. Buckley joined Goldwater, Manion-

sponsor Spruille Braden, and others in forming the Committee against Summit Entanglements, an 

organization chaired by John-Birch-Society-founder Robert Welch. The roster of officers and sponsors 

listed a number of fellow conservative media figures, including Anderson, libertarian publisher J. H. 

Gipson, and Independent American publisher Kent Courtney, as well as major sponsors of conservative 

media enterprises. The organization ran an open letter to Eisenhower in major American newspapers, 

outlining ten reasons not to exchange visits with Khrushchev and urging the president to rescind his 

invitation to the premier. Ads included a petition for readers to circulate among their neighbors and send 

to the White House.xi

News of other activities spread through conservative media in the weeks that followed. Manion 

detailed planned protests and actions in Chicago and across the country. Over at Human Events, an editor 

came up with the idea of skywriting a giant cross above Washington when Khrushchev’s motorcade set 

out. National Review promoted protests on the East Coast and sold tens of thousands of “Khrushchev Not 

Welcome Here” bumper stickers. In Washington, D.C., L. Brent Bozell took time away from writing for 

National Review to direct efforts for the Committee for Freedom for All Peoples, primarily the 

distribution of black armbands for protestors to wear during the visit.xii

Efforts didn’t stop there. Sensing pockets of resistance to the visit in New York, Buckley, who 

had threatened to dye the Hudson red to greet the “bloody butcher,” seized on the idea of holding an anti-

Khrushchev rally. He gave the project to National Review publisher William Rusher, insisting, Rusher 

recalled ruefully, that it would only take “a couple of phone calls.” But the rally Buckley had in mind was 

a much grander affair than his workload promise suggested. Taking place in Carnegie Hall, the rally 

featured big-name conservative speakers: Manion, Buckley, Bozell, columnist Ruth Alexander, and 

Reader’s Digest senior editor Eugene Lyons. Tickets sold for a dollar and went on sale the morning of the 

rally. Over twenty-five hundred people snapped them up and packed into the hall.xiii  

Manion had been looking forward to the rally, but his highest hopes for it had been dashed two 

days earlier when Khrushchev’s plane touched down at Andrews Air Force Base. Manion had been 



Hemmer 7

convinced that with enough public dissent, the Khrushchev visit would be scotched. He sensed public 

opinion was on his side; he had been “bombarded with frantic protests against this unfortunate change of 

visits,” and had faith that if that message could get through, Khrushchev would reconsider as he had with 

the Scandinavians. “I am sure you agree with me,” he telegraphed sympathetic senators, “that 

Communism is no less distasteful to the American people than it is to the people of the Scandinavian 

countries.”xiv But Khrushchev had come. In fact, as ticket holders crowded into Carnegie Hall that 

Thursday evening, the Soviet premier was just ten blocks away at the Waldorf-Astoria, calling for 

strengthened economic relations between the US and USSR.

The Carnegie rally may not have stopped Khrushchev from coming, but it still had a purpose: as 

Manion told the gathered, their numbers served “to underscore our continuing active open support and 

sympathy for the more than 20 captive nations.” After a prayer and the singing of the national anthem, the 

evening progressed through a series of speeches decrying Khrushchev’s visit “as a blow to American 

moral leadership and the cause of peoples enslaved by communism.” Audience members, supplied with 

black flags and armbands, cheered condemnations of Eisenhower’s reception of Khrushchev. They 

nodded as a former assistant counsel for the McCarthy hearings warned, “There is a murderer at large in 

New York tonight.” And they listened closely as Buckley criticized not the crimes of Khrushchev but “the 

damage we have done to ourselves” in assenting to the visit. “I mind that Khrushchev is here,” Buckley 

declared to no one’s surprise, “but I mind even more that Eisenhower invited him.” What bothered him 

even more than that was that the press had so roundly defended Eisenhower’s actions, and that the 

American people had, with an all-too-familiar apathy (or worse, weak-mindedness), simply gone along 

with it. The great offense of the visit was not Khrushchev’s bloody hands, Buckley argued, but that 

America had reached out for a handshake and stained its own.xv

The rally proved a great success: a packed house, memorable speeches, national press coverage. 

It had also taken a great deal of time and effort to pull off. Rather than a “couple of phone calls,” Rusher 

reported, planning the event required “the entire junior staff of the magazine [to be] torn from their 

regular jobs and thrown into performing the innumerable tasks and errands that had to be performed.” 



Hemmer 8

Likewise, Bozell’s attentions were entirely dominated by Khrushchev.  Though planning a major project 

with Manion and Goldwater, Bozell believed Khrushchev’s visit was more pressing. “I feel obliged to see 

this Khrushchev thing through,” he explained apologetically to Manion as he placed the project on the 

backburner. “I have never felt as strongly about anything in my life – and consider all other duties 

secondary to this one.” Manion consented to the delay, as organizing against Khrushchev consumed much 

of his time as well. xvi

The time seemed well worth the effort. Judging from bumper sticker sales, rally attendance, and 

audience feedback, the anti-Khrushchev organizing had tapped into a vein of discontent, a group ready to 

mobilize. But the rally had been a one-off event; could people be organized long-term to push for a larger 

agenda? Rusher seemed to think so; in fact, he thought it necessary. “As things stand,” he complained to a 

friend, “we (the magazine) are forever being called upon to do things that are really outside our scope—

run forums, stage rallies against Khrushchev, sell Khrushchev Not Welcome stickers, run a Conservative 

Book Club, etc.” Rusher responded to these calls for action with exasperation—“you, sir, are a good 

example of why publishers get gray!” he chastised a writer who suggested the magazine organize a 

demonstration supporting the House Un-American Activities Committee. “National Review is a 

magazine, not a political party.”xvii

Still, something had to be done. It seemed as though more and more people were awakening to 

the dangers of liberal governance and communism—the Manion Forum detected “a distinct turn to the 

Right” in America—and now they were, according to Rusher, “casting about for a suitable form of 

political organization.” What was needed, Rusher concluded, was “some sort of conservative 

movement—a movement, not a party—marching along beside National Review.” Yet as Rusher had 

noted, and as Bozell and Manion’s experiences could confirm, organizing was a full-time job. To take it 

on might mean shortchanging or even giving up the media enterprises they had built. If not them, though, 

then who? As it turned out, despite Rusher’s assertion that media enterprises should not be the leaders and 

organizers of a movement, they would take up the call.xviii

*



Hemmer 9

In the depths of summer in 1961, Clarence Manion opened his program with a few lines of 

Shakespeare: “There is a tide in the affairs of men which, taken at the flood, leads on to fortune.” Political 

commentators, taking after the tragic characters in Julius Caesar, were “confused and uncertain,” unable 

to make sense of the oncoming conservative tide. “They are not even sure about the meaning of the word 

‘Conservative,” Manion scoffed. He, however, had a better sense of the upswell. Amid audience pleas for 

“continuous action,” Manion saw the flood and announced the Manion Forum Conservative Clubs.xix

Manion’s announcement came at a time when conservatism had achieved critical mass. On 

college campuses, students coordinated local chapters of Young Americans for Freedom (YAF), a 

National Review-backed organization. Barry Goldwater’s Conscience of a Conservative overtook John 

Kennedy’s Profiles in Courage on the New York Times bestseller list. Circulation and audiences were up 

for the Forum, National Review, and Human Events. “The conservative movement,” author Russell Kirk 

crowed, “is going great guns right now.”xx That Kirk could even talk about a “conservative movement” 

shows how much had changed in a few short years.

What had happened? Despite Rusher’s protestations that media enterprises had no place 

organizing a movement, they did just that. Media figures oversaw the emergence of a mass political 

movement as they created, backed, promoted, and evaluated organizations in the early 1960s. That this 

was a mass movement matters: while a number of organizations since World War II had promoted agenda

aligned with facets of modern conservatism, the organizations of the late 1950s and early 1960s were 

something new. National in aim, avowedly conservative in philosophy, and purportedly grassroots in 

nature, these new organizations attracted thousands of members and through their activism won 

conservatism a place on the national stage. The development of Manion’s Conservative Clubs illustrates 

the possibilities and struggles associated with building such a movement.

Rising conservative sentiment had been good for the Manion Forum. By the time Manion 

announced his Conservative Clubs in 1961, his program could be heard over 235 stations, more than 

double his 1958 coverage. The staff had grown to eight people, who worked to transcribe broadcasts, 

organize fundraising efforts, run the Forum’s press, and answer the 100,000 pieces of mail that reached 



Hemmer 10

the office every year. Weekly costs ran well over $10,000, raised from corporate and individual donors; 

over 700 industrialists had written fundraising letters on behalf of the Forum. The extra staff and money 

made it possible for the Forum to print and distribute books, pamphlets, and starting just prior to the Club 

announcement, a biweekly newsletter.xxi

The newsletter served as an indication of the nature of the Forum’s growth. Had Manion only 

been interested in growing his media coverage, broadcast reprints would have sufficed. But Manion had 

more in mind. The newsletters previewed upcoming guests, but they also announced news and activities, 

promoted conservative books, kept readers informed of Manion’s in-person events, and carried reports of 

Conservative Club activism. Indeed, this last purpose was the impetus behind the newsletter and 

explained the timing of the launch; Manion needed a way for local Clubs to connect to the national 

project. 

The newsletter became one of the most important tools for Conservative Clubs because of the 

Clubs’ decentralized nature. “Deliberately, we refrained from ‘organizing’ or attempting to control any of 

these groups,” he wrote Birch-founder Robert Welch, arguing that should “the clubs stay small and 

unaffiliated, they will provide effective outlets for outraged energy.”  Small and unaffiliated: these 

features made the Clubs unusual. So Clubs could respond to local issues, there was no central leadership 

guiding the Clubs. The Forum tracked paperwork, sent out missives, and wrote a constitution, but no 

governance structure existed; there was no president or chair to direct and coordinate activities. Individual 

Clubs did not interact. They shared ideas through the newsletter, but no overarching organizational 

structure linked them. Manion had a reason for wanting to keep Clubs small as well: “For the purposes of 

political action,” he explained to a friend, “100 clubs with a membership of 10 in each club is more potent 

than one club with a membership of 1,000.” His experience in politics led Manion to believe smaller 

groups would have all the benefits of teamwork without the divisiveness larger groups tended to invite. 

To ensure clubs stayed small, the Clubs’ sole structural requirement pertained to size: five members could 

start a club, and membership was limited to 25.xxii



Hemmer 11

Enthusiasm for Manion’s Clubs came from all quarters. Rusher, who Manion informed ahead of 

time, called the plan “tremendously exciting” and a necessary corollary to his pet project, Young 

Americans for Freedom, offering a place for those who no longer fit the category “Young Americans.” 

The Knoxville Journal firmly supported Manion’s plan, and though the editors wondered if anyone could 

get Congress to take a more conservative line, they expressed “hope that thousands of conservative clubs 

will spring up at Dean Manion’s call.” It seemed as though the Journal would get its wish—the Forum 

received over 3,000 Club applications within three months of the announcement. “Responses are pouring 

in from all directions,” he reported eagerly to a friend. “Here is a chance for the little guy to be President 

of something and in concert with his neighbors, to throw his weight around effectively for Constitutional 

government.” Based on the rate of replies, Manion anticipated 10,000 Clubs would be up and running by 

the 1962 midterm elections. (The number settled at a much more modest 600.)xxiii

Through the newsletter, Manion directed these Clubs toward study, discussion, and political 

action. Some of these activities focused on turning Club members into “well versed spokesmen for 

conservatism,” conversant in both conservative philosophy and current events. Thus reading and 

discussion topped the priority list; newsletters guided members on how to read (“with pencil in hand—to 

underline, take notes, to study what you’re reading”), why to discuss (“it clears up your thinking on a 

subject and enables you to restate it in your own words”), and where to turn for help (enclosing booklists 

from Devin-Adair, a reading list by Phyllis Schlafly, and the address of Patriotic Education, Inc., a 

Florida company that peddled constitution study kits). This reading project served two purposes: 

promoting conservative publishing enterprises and chipping away at established media sources. In a 

memo to Club members, Manion attacked newspapers and magazines for publishing only liberal 

opinions. No doubt these periodicals would defend their right to publish such opinions, but what about 

conservatives? “What about the right to hear the other side?” Manion asked. To get this other side, 

Manion pointed Club members to a list of “excellent periodicals,” ones that offered “the truth”: the 

Manion Forum (naturally), National Review, Human Events, the Chicago Tribune, the Dan Smoot Report, 

and American Opinion, the official publication of the John Birch Society.xxiv In combining attacks on 



Hemmer 12

liberal media outlets with promotion of conservative alternatives, Manion provided a rationale for reliance 

on conservative media sources.

Reading conservative publications informed Club members and served to counter their exposure 

to liberal opinions, but Manion had higher aspirations for the organization. For Clubs to make an impact, 

they had to do more than internal work—they had to exercise influence in their communities. One way of 

achieving this was through the “letters to the editor” section of local newspapers. Though this seemed like 

a small step, Manion saw it as part of a larger project, a way to add balance to newspapers and circulate 

conservative ideas locally. Some may dismiss letter-writing as “mere busy work, a fruitless task at best,” 

Manion wrote Club members, but the letters-to-the-editor section “is probably the most widely-read

section of your paper!” Certainly readers could relate to Manion’s hypothetical letters page, in which 

“Mrs. A answers Mr. J’s letter about the local PTA. And scores of spirited letters suddenly appear about 

chuck holes in the city streets.” What if, Manion asked, the discussion swirled around something more 

meaningful than chuck holes? What if PTA debates could be replaced with debates about the role of 

government, about foreign aid or taxation?xxv

As 1962 approached and the midterm elections came into focus, Manion hoped to move Club 

activism beyond the editorial pages. To advance conservatism, Manion told Club members, meant they 

would have to switch gears: “Now, there is one single thing that is more important than any other—to 

elect Conservatives to office.” Clubs should continue their regular activities—“write letters, distribute 

literature, invite speakers to lecture”—but now those activities should have one purpose: the election of 

conservatives. If just a dozen conservatives could replace liberal incumbents, Manion explained, “the 

Kennedy Administration’s welfare-state, soft-on-communism policies would be stymied completely.” 

Here was a chance to make a real difference.

Elections mattered to Manion. Changing the climate of consensus remained his central project, 

but it was a long-term goal, one that required reaching and persuading millions of people. In the face of 

such an ambitious scheme, influencing House elections in a dozen districts seemed much more concrete 

and achievable. Clubs were up and running in 167 districts; surely out of those, twelve could be swayed. 



Hemmer 13

So Manion encouraged Clubs to find candidates and rally around them, to advise members and organize 

support. He sent out a list of manuals for public action put out by Human Events, the Conservative 

Society of America, and Americans for Constitutional Action, which rated representatives’ conservatism. 

He even sent out sample press releases that required nothing more than penning in candidates’ names and 

parties. (The Clubs were required to be nonpartisan; Manion did not care if they supported Republicans or 

Democrats, so long as the candidate was conservative.) Clubs responded with reports of rallies and 

volunteer activities. In doing so, they transformed from study group participants to political activists.xxvi

*

“I think that the Conservative uprising on the campus is part of a general tendency in the Nation 

as a whole,” M. Stanton Evans told the Manion Forum audience in 1962, pointing out that the “revolt on 

campus” was occurring in places far from the university scene.xxvii The growth of conservative media 

enterprises and conservative organizations in the early years of the 1960s created the impression of a 

general growth in conservative sentiment. Though by no means the dominant political outlook, modern 

conservatism seemed to have an ever-growing number of spokesmen, sponsors, and supporters. From 

within the movement, this trend was heartening. From without, it inspired both curiosity and concern. As 

the voice of conservatism to many Americans, conservative media enterprises, along with the John Birch 

Society and YAF, the movement’s most prominent organizations, became the focus of outside attention. 

This attention, almost entirely critical, had profound consequences for conservative media, opening a 

schism within the movement and subjecting conservatives to new waves of political reprisal.

The developments in conservatism in the 1950s went largely unnoted in popular media sources. 

Academics took note: social scientist Daniel Bell collected a number of essays for The New American 

Right (later released under the more derisive title The New Radical Right). This book joined works like 

The Radical Right: A Problem for American Democracy and Conservatism in America, the latter of which 

sought to rescue conservatism from its modern practitioners, to move it toward the “vital center” rather 

than the rightward fringe. Senator Joseph McCarthy and his defenders prompted these works, whose 

authors found the senator and his followers a troubling expression of reactionary radicalism. Opposition 



Hemmer 14

to McCarthy took root among many Americans, but the larger concern shaping these books—that not just 

McCarthy but McCarthyites posed a danger to America—failed to penetrate the national 

consciousness.xxviii

Not until 1961 did stories about the “radical right” and “ultraconservatives” appear in major 

periodicals, but when they did, they quickly became standard. Article upon article piled up, creating an 

echo effect that made it appear as if suddenly the right was everywhere. Why the sudden interest? 

Conservative media efforts had been growing for several years; Goldwater’s Conscience of a 

Conservative was in wide circulation. Yet neither of these developments had triggered inky paroxysms 

from journalists. So what had?

The answer: the John Birch Society. Though the organization had existed for over three years—

Robert Welch founded it in 1958—it drew little notice, never appearing in the pages of Time, the Nation, 

the Saturday Evening Post, nary a mention in a single major newspaper. That changed in 1961, starting 

with “The Americanists,” an article in Time magazine that coincided with a series of articles in the Los 

Angeles Times. These pieces, written as exposés, presented Birchers as part of a secret society under the 

“hard-boiled, dictatorial direction of one man.” To demonstrate the group’s extremism, Time pointed to 

The Politician, a 302-page book Welch maintained had been meant as a private letter. The book—which 

Time dubbed “Welch’s Mein Kampf”—contained accusations that everyone from John Foster Dulles to 

Dwight Eisenhower were Communist agents. Seeing communist conspiracy everywhere, Time wrote, 

such a cloak-and-dagger group would normally be dismissed “as a tiresome, comic-opera joke.” So why 

pay them any mind? Because the number of Birchers was growing—and fast.xxix

There was something titillating about the idea of a secret society and accusations of presidential 

conspiracy, and journalists pounced. Completely absent from news coverage the year before, the John 

Birch Society became all anyone could talk about. Time kept up coverage throughout the year, with the 

Nation quick on its heels. The Los Angeles Times series triggered a state investigation into the 

organization, keeping the Birch Society front-and-center; other papers joined the fray with coverage of 

their own.xxx



Hemmer 15

These stories brought the Society to the attention of readers across the country, many for the first 

time. Politicians were quick to denounce either the organization as a whole or the accusations of 

Eisenhower’s disloyalty. After censuring the Society from the senate floor, North Dakota senator Milton 

Young inserted the Time article into the Congressional Record as evidence of his claims against the 

Birchers.xxxi Other denunciations offered more measured criticism. In response to the front-page editorial 

in the Los Angeles Times which capped its five-day series, Richard Nixon condemned the Society for 

attacking communists by applying “the same evil methods they employ.” However, Nixon continued, the 

Birch Society appealed to so many people because it promised to do what so few organizations did: “to 

fight the great battle for preserving and extending American ideals.” Attention from prominent politicians 

generated more press coverage, and articles on the Birch Society flourished throughout the spring.

Eventually, though, explorations of the Birch Society had reached the point of exhaustion; there 

seemed to be no secrets left to extract from the presumably secret society. So journalists cast a wider net, 

and out came the articles and books on conservatives more generally, labeled the “radical right,” 

“ultraconservatives,” “superpatriots,” “extremists,” and in time, just “the ultras.” These articles extended 

to conservatives the criticisms of the Birch Society. Calling them “the Rampageous Right,” Alan Barth 

outlined the “lowest common denominators of philosophic outlook” that bound these “aginners” together: 

conspiracy-minded, uncomplicated, anti-democratic. Despite these qualities, though, Barth saw little to 

fear in an organized right. “The Right may make itself a nuisance, but it will not make itself into a 

government,” he insisted. “It is not a wave of the future; it is a voice of frustration and despair, a wail 

from an irrecoverable past.”xxxii

Most journalists and authors took little care to separate factions of conservatism, jumbling 

organizations and enterprises together with little concern for distinctions. A free-wheeling New York 

Times article ranged from the Birch Society to the Manion Forum to the American Nazi Party to National 

Review, noting no differences. Even those that took the time to delineate between a “Respectable Right” 

and a “Radical Right” cautioned “that on many essential elements of creed the two are inseparable and 

indistinguishable.” The sins of the radicals tainted them all, a 43-page article in the Nation maintained, for 



Hemmer 16

respectability and radicalism were inseparable for conservatives; one provided political cover, the other 

roused the grass roots. Thus to talk of one was to talk of the other.xxxiii

The rush of new literature on conservatism provoked responses from those in conservative media. 

Manion dedicated a broadcast to “gaudy little books about so-called ‘Right Wing extremists,’” calling 

them a “big comic-opera chorus of bad print and cheap paper” designed to destroy conservatism. Having 

aired these epithets, Manion turned his attention to the motives behind this concerted attack on 

conservatives. He pointed to the midterm elections as the tactical impetus, but to get caught up in the 

electoral cycle was to ignore a grander scheme. The authors, Manion pointed out, all admitted that 

dissatisfaction with liberal governance stirred conservative agitation. Where he believed they went wrong 

was in assuming such dissatisfaction was irrational. These writers argued conservatism was a 

psychological problem, “some sort of mental illness that begins with a harmless twitch six inches to the 

right of Arthur Schlesinger, Jr., and merges into madness as you approach the political location of people 

like General Walker [a conservative military hero].” Manion countered conservatism was instead “the 

logical reaction to the failure of liberal policies.” After all, no matter how much power these writers 

assigned to the “Radical Right,” it was not conservatives who controlled the government; the Bay of Pigs, 

the fall of China—these could not be laid at conservatives’ feet.xxxiv

General rebuffs like Manion’s joined responses to specific attacks. Buckley fired off a letter to the 

New York Times after their piece bracketing National Review with the American Nazi Party, equating the 

remarks to someone calling the Times “the most notable daily of liberals and Communists.” After Look

magazine published an article on Kent and Phoebe Courtney’s Independent American and its associated 

organization, the Conservative Society for America, Phoebe Courtney sent subscribers a report dissecting 

the article’s content. Courtney saw the article as part of a concerted effort by “Liberal-Socialists” to 

“throw the full spotlight of publicity on the Right Wing, with the hope that careless statements, or 

intemperate actions by members of the Right Wing would discredit the entire Conservative movement.” 

While she cared little about the characterizations of the Courtneys’ enterprise—they proudly claimed 

membership in the “Far Right,” which they believed preferable to the “Far Wrong”—she took issue with 



Hemmer 17

the article’s statements about their finances. (She quickly assured readers the Independent American was 

quite poor.)xxxv

Statements defending conservatives against attack belied a more troubled atmosphere within 

conservative media circles. Whatever one thought of the flurry of writings about conservatism, they 

seemed to be effective. Debate swirled around the John Birch Society. As the voices of conservatism, 

leaders to whom audiences and organizations looked to define the movement, what should conservative 

media figures do? Some, like Manion, argued they should embrace the Society and attack the established 

media for their efforts to discredit conservatism. Those in Buckley’s camp chose to heap ridicule on the 

Society and read it out of the movement, while others—National Review publisher William Rusher chief 

among them—preferred to keep a cautious distance and allow events to set the course. 

Such decision-making was complicated by the relationships people in conservative media had 

with the Birch Society and with one another. Welch owned shares in Regnery Publishing and had a long-

standing business relationship with Regnery, who published Welch’s 1952 pamphlet May God Forgive 

Us, distributing over 100,000 copies.xxxvi It was through Regnery that Welch and Buckley met (Buckley 

later tweaked Regnery for this role: “You, you scoundrel, introduced me to Bob!”). For its part, National 

Review had offered favorable if limited coverage of Welch prior to 1961, calling Welch “an amazing 

man” and “as conservative as they come.” Buckley, who would later avoid appearances with Welch, 

shared a podium with him as speakers at the Independent American Forum in 1959 and served (along 

with Manion, Bozell, Goldwater, and others) on the Committee against Summit Entanglements, which 

Welch chaired.xxxvii While Buckley fervently contested many of Welch’s beliefs, not the least that 

Eisenhower was a communist, he pronounced those disagreements out of public view. With the sudden 

spotlight on the Society, however, Buckley began to wonder if the time had come to make a public 

break.xxxviii

In navigating this question, Buckley had to consider the opinions of Clarence Manion. Manion 

had in 1959 accepted a position on the National Council of the Birch Society, a leadership group designed 

to “show the caliber of men” supporting the organization. Manion too had concerns about the Birch 



Hemmer 18

Society in light of the effective negative attention it was receiving. In fact, Manion’s Conservative Clubs, 

launched in August 1961, were in part a response to this atmosphere. He explained to Welch, “I found 

that many of my correspondents were not ready for the John Birch Society. They would join the infantry, 

but not the commandoes.”  The praise Rusher heaped on the Clubs came from this same concern; Rusher 

had hoped the Clubs would serve as “an alternative lightning rod down which the accumulating static 

electricity of conservatism might run safely to the ground, in preference (and perhaps in some artfully-

contrived rivalry) to that constructed by Br’er Welch.” Despite these concerns, Manion believed the 

Society’s members were a vital part of the conservative movement and that conservatives should present 

a united front. Infighting should be kept behind the scenes. Manion also served as a founding board 

member of National Weekly, the corporate entity behind National Review, a position from which he could 

exercise some influence at the magazine. From his position at the fulcrum, Manion played a critical role 

in the developing rift between the two organizations.xxxix

Opinions were divided at the magazine. The promotions consultant immediately wanted to break 

ranks publicly with the Society. “The writeup Time gives the John Birch Society now makes it a 

nationally known, rather than a parochial embarrassment,” he wrote Buckley. Certainly there would be 

repercussions—“some of the rank and file in this group probably read the magazine”—but it would have 

to be done for National Review to have any influence on the national scene. Buckley seemed to agree, and 

a group of editors drafted an editorial criticizing the Society. xl

The draft provoked concern in publisher William Rusher, who responded with a thoughtful, 

lengthy memo dissecting the Welch problem. Setting aside financial issues of possible losses of 

subscriptions and donations, Rusher tackled the question of “what an injudicious editorial will do to NR’s 

position as a leader of conservative opinion in this country.” Rumors were already swirling that the 

magazine would attack Welch, prompting a deluge of letters and phone calls that all seemed to say the 

same thing: more than just piling on, as a conservative publication National Review would be harming the 

movement far more than the established media had.xli



Hemmer 19

While these objections mattered to Rusher, he was far more concerned with what he saw as an 

underlying attitude behind the editorial: “Who cares what the simplistic Right thinks?” Why should 

National Review care about the opinion of a less erudite crowd of conservatives? Rusher argued that it 

mattered a great deal: National Review did not exist just so its editors could be as correct as possible—

“we can be right without even getting out of bed in the morning.” In putting out a magazine, the staff 

hoped to sway public opinion. Distancing the magazine from Welch would help with “borderline 

conservatives,” and therefore should be done; but bashing Welch and the Birch Society would cripple the 

magazine in the eyes of the “organized Right,” which Rusher maintained accounted for “the great bulk of 

our readership, of our support, and of the war bodies available for us to lead in any desired direction.” 

The problem with National Review, Rusher continued, was that the editors misunderstood their 

importance to this organized right. Oh, the organized right delighted in the magazine’s witty takedowns of 

liberals, but they were far less keen to anoint National Review “as a spokesman and leader of the Right.” 

Rusher considered this a good thing—some distance from the organized right allowed the magazine more 

independence. “But it is one thing for us to be independent of the organized Right,” Rusher warned, “and 

quite another for us to incur its enmity.” The Birch Society, at any rate, would no doubt wither and fade 

under the concerted attacks of others; there was no need for National Review to pile on. Otherwise, the 

magazine may well “inadvertently talk itself into a colorful, followerless eccentricity, or (almost as bad) 

into the only other thing left: bondage to the main line of the Republican Party.” 

Rusher’s memo revealed much about his understanding of the relationship between conservative 

media and the movement. It reflected his hopes for the journal’s power and his recognition of its 

limitations, arguing in one sentence that the organized right could be “lead in any desired direction,” and 

in the next, asserting that they viewed National Review “only secondarily and far less readily” as a 

movement leader.  Moreover, given the wide range of adherents attracted to the movement and their 

necessity for conservative activism, Rusher argued that to remain influential, the magazine would have to 

choose between ideological purity and organizational pragmatism. Just as it had been unwise for Robert 



Hemmer 20

Welch to accuse the president of treason, it would be impolitic for the magazine to attack Welch and his 

organization. 

Manion joined Rusher in working to prevent Buckley from breaking publicly with Welch. Upon 

hearing rumors of the National Review editorial, Manion called Buckley and offered a compromise: if the 

magazine would curb its criticisms—if it would chide but not break with Welch—Manion would use his 

position on the National Council to rein in Welch. No one could undo Welch’s accusation against 

Eisenhower, which even Welch now doubted (“Eisenhower,” the Birch leader admitted, “may be too 

dumb to be a Communist.”), but the Birch Society remained a font of conservative strength and should be 

protected. Buckley, despite his reservations, agreed.xlii

Thus in April, the editorial, appropriately titled “The Uproar,” appeared under Buckley’s byline. 

Set in a question-answer format, the editorial dismissed the current tumult surrounding the Society, 

arguing that it was an attempt on the part of the press “to anathematize the entire American right wing.” 

While rejecting the charges that the Society was totalitarian and secretive, Buckley admitted that the 

magazine disagreed with Welch’s analytical framework. National Review agreed “the Communist 

conspiracy is a deadly serious matter,” but did not hold that it was in control of the American government. 

The editorial stressed this was not just a difference of degree but a difference of kind: “The point has 

come, if Mr. Welch is right, to leave the typewriter, the lectern, and the radio microphone, and look 

instead to one’s rifles.” Buckley, of course, did not believe it had come to that. All the same, he expressed 

hope that, if it curbed some of its excesses, the Birch Society would flourish.xliii

The editorial did not provoke a mass defection from National Review, nor an uproar of its own. 

Manion, who had come out in defense of the Society a few weeks earlier, provided cover for Buckley, 

telegramming as soon as the editorial appeared. “Congratulations on ‘The Uproar,” he wrote. 

“Impregnable logic intellectually honest entirely fair eminently constructive. Hurrah for National 

Review.” The magazine staff used this telegram to fend off critics, publishing it in the next issue and 

including it in responses to angry letters. Welch pitched in as well, writing Buckley to commend the 

editorial as “both objectively fair and subjectively honorable. And I want you to know it is deeply 



Hemmer 21

appreciated.” Not everyone was appeased—Phoebe Courtney wrote Manion to voice her strenuous 

disagreement—but the crisis seemed averted.xliv

Buckley had kept his end of the deal: the editorial had not severed relations between National 

Review and the Birch Society. Now Manion had to fulfill his part of the bargain, a much harder task. 

Welch, after all, was not a man willing to be handled. With the help of other members of the National 

Council, Manion prevailed upon Welch to submit his writings to an executive council (on which Manion 

sat) for review. From that position, Manion could raise questions about potentially libelous statements 

before they went out, a useful way of keeping Welch from indulging in his habit of “naming names.” 

Preventing Welch from naming more names, however, did little to heal the damage done by the 

Eisenhower accusation.xlv  

As established media turned their attention from the Birch Society to conservatism in general, the 

reputation of the organization began to present a bigger problem. Tarred by association with Welch, now 

everyone was suffering from his excesses. Manion believed the Birch Society as an organization had 

become a powerful organizational tool, but Welch now hindered both the abilities of the Society and of 

the wider movement. The answer, seemed to be, to remove Welch, a tricky proposition in any case, but 

more so when the man in question was known for his near-dictatorial governing style. 

In a carefully-worded letter, Manion broached the subject. Pressure, he noted, had been mounting 

for “big defections and critical denunciations.” The editorially-conservative Wall Street Journal had just 

laid out a defense for “genuine conservative thinking,” excising the Society from such conservatism by 

dismissing “authoritarian secret societies” and “strident, indiscriminate accusations of Communism.” 

Could the Chicago Tribune and Pulliam papers be far behind? And if the papers all turned on the Society, 

would prominent conservatives follow suit? Goldwater had recently defended the Society when the 

attacks first started, but as pressure mounted, he too could defect. To prevent the Society from crumbling 

under such desertions, Manion argued, the public face of the organization would have to change. They 

would have “to provide another public image to convince the public and our membership, present and 

prospective, that the John Birch Society is not a man but a movement, not a person but a principle.” “I am 



Hemmer 22

sorry to say this, Bob,” Manion continued, “but the Society cannot play this vital role unless and until you 

gracefully retire into the editorial room.” Welch, however, had no intention of retiring, gracefully or 

otherwise, and the matter was dropped to Manion’s frustration.xlvi

Manion’s lack of headway coincided with Buckley’s increasing irritation with the Welch issue. 

Buckley had not gone after the Birch Society, but at year’s end, he was back in a fighting mood. Manion 

had corralled but not unseated Welch, and as long as Welch represented the organization, Buckley 

believed it could do no good. So Buckley decided on an editorial praising the Society but damning Welch, 

understanding that publishing the piece would mean breaking publicly with him. An editor raised this 

point when discussing the issue, raising objections from Rusher. What did it mean, he asked, to develop a 

break? Break off official connections with Welch? Social ones? (“Not,” Rusher quickly assured him, “that 

I have ever had any, or want any!”) Did it mean ending contact, professionally and socially, with those on 

the National Council and their organizations? In raising these questions, Rusher hit upon the larger 

consequences of taking the Welch feud public. Conservatives—particularly movement and organization 

leaders—were so tightly intertwined that it was nearly impossible to cut out one part without injuring 

others. And Rusher had no intention of taking part in “a widening war upon nationally-known 

conservative personalities for whom I have feelings of friendship and respect.”xlvii

Manion once again stepped—or rather, was invited—into the breach. Having made up his mind 

on the editorial, Buckley called Manion to Indianapolis in early January 1962. With Rusher and other 

National Review staffers at his side, Buckley announced he had reached the breaking point with Welch. 

They debated the issue for five hours, at the end of which Buckley told Manion he would wait for Manion 

to come up with another solution. Desperate to avoid a public battle, Manion hurried off a letter to Roger 

Milliken, who had poured funds into the Manion Forum, National Review, and the Birch Society. (The 

Milliken family donations, in fact, paid off about 40% of the magazine’s yearly deficit.) Manion was at a 

loss for what to do. He had no counterproposal, but he firmly believed that should Buckley proceed “to 

exorcise Welch and all of his works through the columns of National Review, the damage to his magazine 



Hemmer 23

and to the conservative cause will be irreparable.” Milliken had no suggestions; a month later, the 

editorial was published.xlviii  

Covering six pages, “The Question of Robert Welch” dissected Welch’s writings and 

assumptions, pronouncing them “false counsels.” The editors spared the Society and its members but 

cautioned that chapters would be effective inasmuch as they were able to “dissipate the fog of confusion 

that issues from Mr. Welch’s smoking typewriter.” Unlike a year earlier, this editorial provoked a 

hailstorm of letters. A few praised the magazine for its stance. Bozell, who had since moved to Spain, 

applauded the editors: “Bravo on the Welsh blast. It makes one feel clean again.” A more even-handed 

friend acknowledged the difficulty involved but thought on the whole, “if a truly effective conservative 

movement is to be developed, its leadership must be kept out of the hands of the Rabble Rousers who are 

most vulnerable to attack.”xlix

These, however, were the exceptions; the bulk of response indicated that Rusher may well have 

gotten his unwanted “widening war.” Milliken reproached the staff while chalking the editorial up to a fit 

of temper. Now that they had gotten it out of their system, Milliken sought assurance that they would get 

on with more useful ventures. (To mitigate the harms of the editorial, Milliken quadrupled his donation to 

the Birch Society.) Other donors were equally unimpressed, as was the National Weekly board, who 

Buckley failed to inform beforehand. Manion, distressed over the decision to come out fighting, resigned 

his board position.l

Subscribers reacted angrily, resulting in a torrent of cancellations and admonitions. Surveying the 

letters, one editor described them as coming from “decent, earnest, committed people…in the warfare of 

ideas these are the peons, not the officers. But they are sturdy peons.” Over a third of them “thought NR 

was playing into the hands of the Communists, or at least was unpatriotic or non-conservative.” More 

importantly, the non-Birch members who wrote in response to the editorial—and non-Birchers comprised 

a large majority—echoed Manion’s concerns about splintering the conservative movement. “I am aware 

that the few subscriptions you lose by your recent attack on another conservative group will gain you 

many subscriptions from northern liberals,” wrote a South Carolinian reader upon canceling her 



Hemmer 24

subscription, “but I shall not enjoy reading wisecracks about how you so successfully turned the knife in 

Welch’s back.” Phyllis Schlafly, who had begun to make a name for herself as an anticommunist activist, 

canceled her subscription as well, reasoning, “I cannot support a magazine which joins the pack of anti-

anti-Communists in their organized campaign…to divide and destroy the anti-Communist effort in 

America.”li

The consequences of the National Review-Welch conflict stretched beyond a few hundred 

cancellations and lost revenue. Whatever his intentions, Buckley had opened a breach in the movement. 

As Rusher pointed out to Buckley, “The Welch editorial has never been a ‘caper’…; it has been a 

wrenching break with a simplistic segment of National Review’s, and your own personal, following.” 

This break exposed the complications organization had brought to conservative media. With organization 

came greater attention, with greater attention, more pressure to delineate the boundaries of conservatism. 

With definitions being forced upon them from without, conservatives had to respond. Manion and 

Buckley represented two possible paths: tightening ranks or expelling troublemakers. Such delineation, 

however, came at a price. The Welch editorial frayed the connections that had built the closely-knitted 

worlds of conservative media and the conservative movement and opened gaps that would only grow 

wider over time.lii

*

The attention from outside journalists triggered significant changes in the conservative 

movement, helping spur National Review’s editors toward a split with the Birch Society, and causing 

others to consider the potential consequences of certain associations. But it did more than prompt 

conservative soul-searching; it triggered political action. In November 1961, as journalists began writing 

more broadly about the “radical right,” President Kennedy spoke to a group of Democrats in Los Angeles 

about “the discordant voices of extremism.” Though he made no mention of conservatives or any 

organization, the New York Times declared Kennedy “left no doubt who he meant.” Kennedy may not 

have singled out the Birch Society, but the Times had no problem doing so for him.liii



Hemmer 25

Conservative media response to the speech was limited, except to point out how the major news 

media walked in lock-step with the administration. But Kennedy’s heightened awareness of and irritation 

with conservatives would have more substantial consequences for conservative media than just a few 

speeches. Hints of how these consequences might be made manifest came in August 1962, when the Wall 

Street Journal ran what the Manion Forum, in a histrionic mode, called “a little squib…which should 

cause every Manion Forum supporter to dash for the sleeping pills.” The piece reported broadcasters’ 

concerns that Kennedy would “pack” the Federal Communications Commission so its head could enforce 

“tougher regulations.” Having had his run-ins with FCC regulations, Manion saw nothing to cheer in this 

news.liv

It took a while, but a July 26, 1963 memo from the FCC confirmed Manion’s fears. Sent to all 

broadcasters, the memo reiterated “stations’ responsibilities under the Fairness Doctrine as to 

controversial issue programming.” Specifically, the FCC wanted to call attention to three situations the 

Fairness Doctrine covered: personal attacks, speeches pertaining to political candidates, and issues “of 

current importance.” The memo, though, did more than reiterate responsibilities; it created new ones, 

requiring broadcasters to contact any person or organization attacked on their stations with offers of equal 

or—if they could not find a sponsor—free time. What struck many as peculiar about this memo, however, 

was not that it imposed new and potentially costly obligations, but that it used specific examples. When 

outlining broadcasters’ responsibilities in cases “of current importance,” the memo continued: “such as 

racial segregation, integration, or discrimination…In particular, the views of the leaders of the Negro and 

other community groups” had to be both “considered and reflected.” Clearly this passage aimed at white 

southern broadcasters who had been doing everything in their power to keep statements supporting the 

civil rights movement off the air.lv Following this injunction, the memo advised broadcasters that the FCC 

“looks to substance rather than to label or form” when assessing Fairness Doctrine compliance. “It is 

immaterial,” the memo apprised broadcasters, “whether a particular program or viewpoint is presented 

under the label of ‘Americanism,’ ‘anti-communism’ or ‘states’ rights’”; if stations aired one position, 

they had to make an effort to air the opposition.lvi



Hemmer 26

This singling-out of Americanism, anticommunism, and states’ rights seemed an ominous portent 

to conservative broadcasters. The FCC had conservatives in its sights. And then another blow: a month 

later, the AFL-CIO’s public relations director appealed to “all union members to be on guard against 

radio and TV attacks against labor,” citing the FCC memo. The AFL-CIO believed the memo 

strengthened the Fairness Doctrine, and gave union members the opportunity to act as radio police. The 

Machinist, a national union publication, outlined how union members could make use of the Fairness 

Doctrine in order to generate equal-time requests for labor. To aid members in this task, the magazine 

listed “16 propaganda programs known to be hostile to labor and to labor’s objectives.” Topping that list: 

the Manion Forum.lvii

The final blow—the one that tied everything together—came in September, when word circulated 

in conservative circles about a memorandum written by Walter and Victor Reuther for the Kennedy 

administration. The memo had traveled from Robert Kennedy to a man called John Rhoads, and then on 

to Edgar Bundy of the Church League of America and conservative leaders far and wide. Written in 1961, 

the memo addressed “the radical right in America today.” Citing Kennedy’s remarks on the right and a 

“spate of articles in responsible newspapers and periodicals,” the memo warned that in recent years 

“radical right organizations have sprung up like weeds,” presenting a real problem for the administration 

and for America as a whole. The administration had to take action against this threat or risk losing any 

hope of effective governance. To that end, the Reuthers laid out a plan of action to cripple conservative 

organizing and propagandizing. The administration, the memo argued, had institutional weapons that it 

should now employ, among them the IRS and the FCC, to stop the tax-exempt flow of funds to 

conservative groups and to tighten regulations on conservative broadcasting.

For conservatives, the memo provided evidence of what they had suspected all along: the 

collusion of labor and government to silence their critics on the right. Now it all made sense. The upswing 

in conservative strength demonstrated by their growing organizational power had alarmed Kennedy, who 

turned to the Reuthers and to the institutions of the federal government to fight back. Thus the FCC 

memo; thus the AFL-CIO list of “propaganda programs.”lviii



Hemmer 27

When Manion learned of the Reuther memo in September, he was ready to fight back. The 

Fairness Doctrine memo was already affecting stations that carried the Forum. The Democratic National 

Committee and NAACP had filed requests for free time to rebut Forum broadcasts, and in many cases 

stations granted these requests. Note that this was not just equal time but free time. Stations could not 

continuously do this, as an unsympathetic Pennsylvania station warned Manion after giving free time to 

the DNC in response to Forum broadcasts on urban housing. If Manion did not begin including both sides 

on the Forum, “we shall be compelled to cancel this program.” Indeed, the Forum already had lost seven 

stations since the new FCC guidelines came out.lix

Manion made his case on the air. In an October broadcast, he attacked the FCC guidelines as “a 

dangerous blackout on our freedom of speech.” As long as it was “decent and decorous,” Manion argued, 

what appeared on air should not be dictated by the government but by individuals, who could “censor” a 

program by turning their dials. If a program failed to find an audience, sponsorship would dry up and the 

station would discontinue it. The law of supply-and-demand, he contended, applied to radio and television 

broadcasting; indeed, it constituted “local self-government” in its finest form. (An interesting argument 

for someone whose program was carried on a sustaining basis—that is, without cost—on some stations to 

fulfill their public interest requirements.)lx Up until the recent guideline changes, Manion contended that 

the FCC had been living by this rule. Broadcasters could determine what they wanted to air, with the FCC 

only stepping in for review every three years.lxi

The new guidelines uprooted that system. Manion argued that in place of “local self-

government,” the FCC had inserted the means for “complete Federal control.” Personal attacks now 

required stations to send notice to the target with arrangements for air time. Manion enjoyed arguing this 

ad absurdum: should the Forum attack Castro, the 300 stations carrying the program would have to track 

the Cuban dictator down and give him free air time. Likewise, should some announcer proclaim the 

Cardinals better than the Dodgers, the Dodgers would have cause for an equal-time claim. Less-farfetched 

examples followed. After the Manion Forum had aired a number of programs in August opposing the Test 

Ban Treaty, a citizens’ group supporting the treaty demanded and received time to respond, despite the 



Hemmer 28

fact the treaty “had been praised, plugged and defended on radio and television almost hourly by a bevy 

of its supporters, including President Kennedy.” The Forum broadcasts, Manion protested, had been an

attempt “to make at least a token reply to the roaring volume of pro-treaty broadcasting that had 

reverberated on the Nation’s air waves for weeks.” And therein was Manion’s real point: if established 

media were all liberal, conservative media could never trigger equal-time requests. Conservatives were 

the ones whose side went unheard, who injected balance into a station’s programming.

In Manion’s eyes, the FCC guidelines completed the Kennedy administration’s control of the 

news. Throughout Kennedy’s presidency, Manion had lambasted “managed news,” a twist on his earlier 

cries of censorship and liberal control. “Managed news” alleged the administration controlled coverage of 

the president and his agenda. Earlier that summer, before the FCC memo, Manion had invited M. Stanton 

Evans on the program to discuss news management. Evans claimed that the administration, in seeking to 

protect the image of the New Frontier, had clamped down on information coming from the White House, 

“so much so that even newspapermen normally friendly with Kennedy have been protesting.” Listeners 

echoed this concern back to Manion. “The trouble is every newspaper echoes the Kennedy line,” wrote a 

Seattle listener. “I take Newsweek, but it is awful, and I only read it to see how terribly it has changed. 

The same is true of Saturday Evening Post, and I suppose of almost every publication in America. 

Verily,” he concluded, “evil days have come upon us.” Manion agreed, now that the managing of news 

was aided by new attempts to silence the administration’s opponents. The new guidelines would have no 

effect on the “approved ‘liberal line’ that flows in constantly over the three big networks,” and the 

president would always be able to address the nation without rebuttal. “This,” Manion declared, “is 

centralized censorship in its most reprehensible form.”lxii

Manion’s broadcast riled his audience, and letters mounted in response. Several listeners included 

copies of their letters to the FCC, in which they used the broadcast as a template for their complaints of 

“news management” and the “radio news blackout.” One correspondent even offered to sponsor the 

program on his local station, declaring that if the station refused the program, “I will know the extent of 

the FCC control and I will then gird for battle.” In attacking the FCC for censorship, Manion offered his 



Hemmer 29

listeners a specific target for their grievances. In the months that followed, their letters laid blame on the 

FCC for station losses resulting from the Forum’s decision to cancel, not censorship. Once again, Manion 

saw how effectively charges of censorship rallied his audience.lxiii

Attacking the ruling on air was not enough to satisfy Manion. So he turned to his friends in 

Congress to fight back against the FCC. Texas Senator John Tower promised to soon take the Senate 

floor to publicize the situation. “It is my hope,” Tower wrote, “that we can cause the F.C.C. to pull in its 

horns, just a little if not a lot.” Robert Dole, then a representative from Kansas and a former guest on the 

Forum, pledged to a correspondent that Manion had his full support in the matter. “As you indicate, this is 

a low-down method,” Dole wrote, referring to the use of the FCC to attack conservatives. “Believe me, 

the Kennedy brothers are at their best when operating in this fashion.” By mid-November, Manion could 

report that over a hundred members of Congress had been in touch with the FCC over the new guidelines. 

Of these, Manion brought five onto his program to blast the FCC and the administration for this 

“abridgement of freedom of speech through bureaucratic harassment.”lxiv

Despite appeals to (and from) Congress and letters to the FCC, the new guidelines stood. Though 

broadcasters now had a clearer statement of their responsibilities, Manion worried about the chilling 

effect these regulations created. For one, they added to broadcast expenses by requiring broadcasters to 

spend time monitoring programs and contacting possible subjects of attack and arranging for equal or 

even free time. The regulations also left broadcasters with little incentive to tackle controversial issues—

and for conservatives, who felt they had been tagged de facto controversialists, this was an especially 

unwelcome development. Even Manion occasionally weighed the new guidelines when designing 

programs. In considering an interview with one of Regnery’s authors, Manion mused whether it might not 

be too much “for air-jittery radio stations who are now more than ever worried about the F.C.C.” When 

one correspondent urged him to call upon conservatives to fight back and demand free time of their own, 

Manion expressed doubts that the guidelines could do anything more than suppress speech generally 

because of the financial burden they created for stations. “[I]f such a drive was successful,” Manion 

predicted, “the local stations would simply throw in the sponge and play records.”lxv



Hemmer 30

The counter to this chilling effect lay with the stations which simply refused to offer free time. An 

Idaho station dismissed a request from the National Rural Electric Cooperative Association, arguing that 

it was not an official request since it was just a letter and not a public notice. The real issue—the 

guidelines, not the request—came out at the end of the program director’s note to Manion: “We ask, what 

is ‘Fair’ about one man paying for a program, and another man expecting an answering program ‘free for 

nothing.’” In Birmingham, a station refused free time in response to a test-ban treaty broadcast, 

rationalizing that Kennedy had already explained the pros of the treaty. Neither station lost its license.lxvi

In the end, the tussle with the FCC and the revelation of the Reuther memo reaffirmed 

conservatives’ belief in entrenched liberal control of the media. The events also provided new evidence 

for these claims, buttressing the logic underlying conservative media enterprises. While the attention 

brought by conservative organizing created new problems for conservatives as a whole—and some 

developing problems for conservative media in particular—it also helped cement conservative media’s 

central place in modern American conservatism. 

                                                
i Olive Marcom to Manion, Sept. 20, 1964, CMP 15:6.
ii Joan Erman to the Editor of the Indianapolis Star, [Jul. 1963], Jameson G. Campaigne Papers, Hoover Institution, 
Stanford University, 11:June 1 to June 30, 1966. The Star was an editorially conservative paper owned by Eugene 
Pulliam, who also owned the Arizona Republic.
iii Broadcast #22, “A Program for Patriots,” Feb. 27, 1955.
iv Rusher to Rousselot, Aug. 9, 1961, WRP Mcrflm, reel 28.
v Broadcast #22, “A Program for Patriots,” Feb. 27, 1955, emphasis added; Broadcast #24, “Why Not End the Cold 
War?,” Mar. 13, 1955.
vi Thomas J. Anderson, “Straight Talk,” July 1959, Thomas J. Anderson Papers, University of Oregon, 84:12; 
“Coming Soon: What You Can Do,” Human Events 17 Nov. 1960, Herbert A. Philbrick Papers, Library of 
Congress, 114:5.
vii On Eisenhower’s centrism and embrace of “modern Republicanism,” see for instance Gary W. Reichard, Politics 
as Usual: The Age of Truman and Eisenhower, 2d ed., (Wheeling, Ill.: Harlan Davidson, 2004).
viii Morrie Ryskind, “A Visit from St. Nik,” National Review, Aug. 29, 1959, 294.
ix Broadcast #255, “Khrushchev Visit—The Voice of Jacob but the Hand of Esau,” Aug. 16, 1959; “Mr. Eisenhower 
Falls to the Summit,” National Review, Aug. 15, 1959, 262-265; Anderson, “Straight Talk,” Oct. 1959, TAP 84:12.



Hemmer 31

                                                                                                                                                            
x Polyzoides, “Scandinavia Hostility to Khrushchev Seen,” Los Angeles Times 21 Jul. 1959: 9; Werner Wiskari, 
“Khrushchev Calls Off Plan for a Visit to Scandinavia,” New York Times 21 Jul. 1959: 1; “‘Spit in Face’” Canceled 
Trip, Says Nikita,” Los Angeles Times 22 Jul. 1959: 8.
xi “Americans Exhorted to Greet Khrushchev with ‘Civil Silence,’” New York Times 24 Aug. 1959: 2. Ads ran in the 
Wall Street Journal, New York Times, and Chicago Tribune, among others. 
xii Broadcast #257, “Khrushchev Visit a Symbol of Death,” Aug. 31, 1957; “Khrushchev,” Human Events 23 Sept. 
1959: News 1; “For the Record,” National Review, Sept. 12, 1959, 315; Peter Kihss, “Anti-Red Groups Here Press 
Protests against Khrushchev,” 11 Sept. 1959: 8. A Chicago Tribune article later claimed that DC was facing a 
shortage of black cloth because of the manufacture of armbands. “Black Cloth Selling Fast,” 12 Sept. 1959, 1. N.R. 
Forum, Sept. 17, 1959, WRP Mcrflm, reel 6.
xiii On dyeing the Hudson, see Hodgson, The World Turned Right Side Up (originally quoted in Judis, William F. 
Buckley, Jr.); N.R. Forum, Sept. 17, 1959, WRP Mcrflm, reel 6.
xiv Manion to Senators Andrew F. Schoeppel and Thomas Dodd, telegram, Aug. 12, 1959, CMP 5:6.
xv National Review underlined this point with a cartoon labeled “Courtship: The Year of Our Lord 1959,” which 
showed a blood-soaked Khrushchev kissing the hand of Columbia. This ran with Buckley’s reprinted speech from 
the rally. “The Damage We Have Done to Ourselves,” National Review, Sept. 26, 1959, 349-351. For coverage of 
the rally, see Peter Kihss, “2,500 Anti-Communists Rally; Mayor and President Scored,” New York Times 18 Sept. 
1959: 18.
xvi William A. Rusher, “Now It Can Be Told,” National Review Jan. 27, 1989; Bozell to Manion, Aug. 17, 1959, 
CMP 68:4.
xvii Rusher to Ferdinand Lathrop Mayer, Feb. 22, 1960, WRP Mcrflm, reel 10; Rusher to Thomas Stalker, Jun. 9, 
1960, WRP Mcrflm, reel 27.
xviii Reardon to supporters, Mar. 1, 1958, CMP 98:61; Rusher to Edward V. O’Brian, May 8, 1961, WRP Mcrflm, 
reel 12; Rusher to Mayer, Feb. 22, 1960, WRP Mcrflm, reel 10.
xix Broadcast #358, “Conservative Clubs All Over America Can Save This Nation from Slavery,” Aug. 6, 1961.
xx Kirk to Regnery, Dec. 4, 1961, HRP 40:1 Russell Kirk (2 of 5, 1960-1964).
xxi Seventh Anniversary Progress Report, 1961, CMP 85:7.
xxii Manion to Welch, Aug. 3, 1961 CMP 62:1; Manion to Talbert, Aug. 16, 1961, CMP 56:4.
xxiii Rusher to Manion, Jul. 25, 1961, WRP Mcrflm, reel 11; “‘Conservative’ Better Hurry,” Knoxville Journal 8 
Aug. 1961, clipping in Manion Forum Ephemera, Folder 1, WC; MF Newsletter, Nov. 1961, V1N8, CMP 85:2; 
Manion to Rev. Richard Ginder, Aug. 10, 1961, CMP 6:1; Seventh Anniversary Progress Report, 1961, CMP 85:7; 
Manion to Hub Russell, Sept. 12, 1961, CMP 68:8; Reardon to sponsors, Jul. 20, 1962, CMP 99:31. 
xxiv Memo to Conservative Clubs, News from Conservative Clubs, n.d., MF Ephemera, Folder 1, WC; Memo to 
Conservative Clubs, Your Reading Program, n.d., MF Ephemera, Folder 1, WC; Memo to Conservative Clubs, You 
Can Beat the Managed News Game, n.d., MF Ephemera, Folder 2, WC.
xxv Memo to Conservative Clubs, Influencing Public Opinion: What a Conservative Club Can Do,” n.d., MF 
Ephemera, Folder 2, WC.
xxvi Memo to Conservative Clubs, Top Priority for Conservative Club Agenda: The Elections!, n.d., MF Ephemera, 
Folder 1, WC; Memo to Conservative Clubs, Conservative Clubs: Time for Action, n.d., MF Ephemera, Folder 1, 
WC; Sample press release, n.d., MF Ephemera, Folder 1, WC.
xxvii Broadcast #381, “Conservative Upsurge Indicates Growing Anti-Communism,” Jan. 14, 1962.
xxviii Daniel Bell, The New American Right (New York: Criterion, 1955); Seymour Lipset, The Radical Right: A 
Problem for American Democracy (New York: Columbia University, 1954); Clinton Rossiter, Conservatism in 
America (New York: Knopf, 1955).
xxix “The Americanists,” Time, Mar. 10, 1961. The Times series, written by Gene Blake, ran from March 5-9, 1961. 
xxx Hans Engh, Nation, Mar. 11, 1961, 209-211; “State Probing Birch Society, Brown Says,” Los Angeles Times 15 
Mar. 1961: 2.
xxxi “Senator Scores Group Calling Eisenhower a Red,” New York Times 9 Mar. 1961: 12; “Richard Nixon Advises 
Caution in Combat against Subversives,” Los Angeles Times 18 Mar. 1961: B4.
xxxii Barth, “Report on the ‘Rampageous Right,’ New York Times Magazine 26 Nov. 1961: 25. Among the articles on 
the right: “The Ultras,” Time, Dec. 8, 1961; Arthur Schlesinger Jr., “The ‘Threat’ of the Radical Right,” New York 
Times 17 Jun. 1962: 176; Cushing Strout, “Fantasy on the Right,” New Republic, May 1, 1961, 13-15. Books 
included reissues of Bell’s The New American Right, updated with the title The Radical Right (Garden City, NY: 
Doubleday, 1963); and Rossiter’s Conservatism in America (New York: Vintage, 1962); as well as new books: 
Arnold Forster and Benjamin Epstein, Danger on the Right (New York: Random House, 1964); Ralph E. Ellsworth 



Hemmer 32

                                                                                                                                                            
and Sarah M. Harris, The American Right Wing: A Report to the Fund for the Republic (Washington: Public Affairs, 
1962).
xxxiii Peter Braustrup, “Now Birch Society Polarizes the Right,” New York Times 9 Apr. 1961; Fred J. Cook, “The 
Ultras,” Nation, Jun. 23, 1962, 565-606; “Who’s Who in the Tumult of the Far Right,” Life, Feb. 9, 1961. Strout’s 
article “Fantasy on the Right” also creates a conservative hodge-podge.
xxxiv Dan Smoot was likewise unimpressed with the epithets thrown at conservatives, particularly the designation 
“super-patriot.” “‘Super-patriot,’ if it has any meaning at all, means having too much patriotism,” he wrote 
incredulously. “Is that possible?” The Dan Smoot Report, No. 52, 1961, The Dan Smoot Report, WC. Broadcast 
#425, “Beware of Left Wing Extremists Who Now Run Our Government,” Nov. 18, 1962.
xxxv Buckley, “National Review’s Position,” New York Times 16 Apr. 1961: E10; “Confidential Behind-the-Scenes 
Report,” Independent American Ephemera, Folder 1, WC.
xxxvi In a letter that would later be laden with irony, Welch congratulated Regnery for curbing excesses: “you have 
exercises sufficient restraint in your crusading, subordinating it to the necessities of sound business principles, to 
avoid becoming so easy a target for the smear artists as young Devin Garrity, whose Devin-Adair Company has also 
published many books to which the influential opinion-molders of the last few years have objected so violently, and 
who has therefore become labeled in the book world, however unfairly, as a propagandist rather than a publisher.” 
Welch to Regnery, Dec. 1, 1952.
xxxvii Goldwater would later come to regret this, as the press tagged the Committee a “Birch front group” during the 
1964 presidential election. “Goldwater Denies Knowing He Joined Birch Front Group,” New York Times 10 Oct. 
1964: 16.
xxxviii Information Concerning Henry Regnery Company, HRP 81:16A; Regnery to Robert E. Wood, Aug. 28, 1953, 
HRP 80:1; Buckley to Regnery, Feb. 1, 1962, HRP 10:14 WFB, Jr. (3 of 3, 1956-66); “Notes and Asides,” National 
Review Jan. 25, 1959, 79; Independent American Forum Ad, National Review, Oct. 10, 1959, 405.
xxxix Welch to Manion, Nov. 25, 1959, CMP 62:1; Manion to Welch, Nov. 30, 1959, CMP 62:1; Manion to Welch, 
Aug. 3, 1961, CMP 62:1; Rusher to Bozell, Sep. 26, 1961, WRP Mcrflm, reel 28. Rusher expressed frustration that 
National Review editors refused to publicize Manion’s Clubs because they believed he “was personally ambitious” 
and a member of the Birch Society. Rusher was not an enthusiastic Manion supporter—“Manion is no particular 
hero of mine” but he believed the Clubs could be useful.
xl McCaffrey to Buckley, Mar. 9, 1961, WRP Mcrflm, reel 11.
xli Rusher memo to Buckley, Bozell, James Burnham, Willmoore Kendall, Frank Meyer, and Priscilla Buckley, Apr. 
3, 1961, WRP Mcrflm, reel 4.
xlii Manion to Thomas J. Davis, Feb. 26, 1964 CMP 61:1; Manion to Milliken, Jan. 12, 1962, CMP 6:3; Welch 
quoted in James E. Clayton, “John Birch ‘Antis’ Point Unwelcome Spotlight,” Washington Post 26 Mar. 1961: E1.
xliii Buckley, “The Uproar,” National Review, Apr. 22, 1961, 241-243.
xliv “Charges Reds Began Attack on Birch Group, Chicago Tribune 2 Apr. 1961:17; Manion quoted in Rusher to 
Harry L. Bradley, May 8, 1961, WRP Mcrflm, reel 4; Welch quoted in Rusher to Kenneth D. Robertson, Jr., May 1, 
1961, WRP Mcrflm, reel 12; Courtney to Manion, May 11, 1961, CMP 5:12.
xlv Manion to Milliken, Jan. 12, 1962, CMP 6:3; Manion to Welch, Jul. 14, 1961, CMP 62:1.
xlvi Manion to Welch (confidential), Sep. 27, 1961, CMP 61:4; “Conservatism—Real and Unreal,” Wall Street 
Journal 14 Aug. 1961: 10; “Warn Birch Quiz Can Backfire,” Chicago Tribune 6 Apr. 1961: 4.
xlvii Rusher memo to Buckley, Burnham, Meyer, William Rickenbacker, and Priscilla Buckley, Jan. 30, 1962.
xlviii Manion to Milliken, Jan. 12, 1962, CMP 6:3; Rusher memo to Buckley, et al., Apr. 3, 1961, WRP Mcrflm, reel 
4.
xlix “The Question of Robert Welch,” National Review, Feb. 13, 1962, 83-88; Bozell to Rusher, Feb. 23, 1962, WRP 
Mcrflm, reel 3; Thomas A. Stalker to Rusher, Feb. 19, 1962, WRP Mcrflm, reel 13.
l Milliken to Rusher, Mar. 12, 1962, WRP Mcrflm, reel 9; Milliken to Welch, Feb. 12, 1962, CMP 6:3; James Lewis 
Kirby, Jr. to Rusher, Mar. 19, 1962, WRP Mcrflm, reel 8; Rusher to Buckley, Feb. 28, 1962, WRP Mcrflm, reel 4; 
Rusher to Buckley, Feb. 26, 1962, WRP Mcrflm, reel 4; Rusher to Buckley, Feb. 20, 1962, WRP Mcrflm, reel 4; 
Rusher to Arnold S. Anderson, Mar. 28, 1962, WRP Mcrflm, reel 3.
li William Rickenbacker memo to Bozell, Buckley, Priscilla Buckley, Burnham, Kendall, Meyer, and Rusher, Apr. 
14, 1962, WRP Mcrflm, reel 12; Virginia Gourdin to Buckley, Mar. 12, 1962, WRP Mcrflm, reel 8; Schlafly to 
Buckley, Feb. 8, 1962, CMP 6:3.
lii Rusher to Buckley, Feb. 20, 1962, WRP Mcrflm, reel 4.
liii Tom Wicker, “Kennedy Asserts Far-Right Groups Provoke Disunity,” New York Times 19 Nov. 1961: 1. 
liv “Washington Wire,” Wall Street Journal 17 Aug. 1962: 1; MF fundraising letter, Aug. 31, 1962, CMP 99:29.



Hemmer 33

                                                                                                                                                            
lv Kay Mills, Changing Channels: The Civil Rights Case That Transformed Television (Jackson, Miss.: University 
Press of Mississippi, 2004). Credit to Stephanie Rolph for this citation.
lvi “Broadcast Licensees Advised Concerning Stations’ Responsibilities under the Fairness Doctrine as to 
Controversial Issue Programming,” Federal Communications Commission, Public Notice-B, Jul. 26, 1963, HPP 
96:4.
lvii “New Guide to AFL-CIO Radio & TV,” The Machinist, Aug. 22, 1963, 7, HPP 96:4.
lviii Wilda Parnell, a secretary at the Forum, linked these three events in a letter to Al Hill, Oct. 14, 1963, CMP 11:5; 
as did National Review in “Coincidence or Not,” National Review, Nov. 5, 1963, 382-284.
lix Richard Creitz to Martin E. Firestone, n.d., CMP 67:1; Wilda Parnell to Larry Wilson, Oct. 22, 1963; Wilda 
Parnell to Al Hill, Oct. 14, 1963, CMP 11:5
lx The “free market” argument caused endless consternation for those in conservative media, who by and large failed 
to make profits and had to appeal for funds year after year. Most handled this problem by arguing that ideological 
products were an exception to the free market.
lxi Broadcast #474, “Do You Want Federal Censorship for Your Local Radio Station?,” Oct. 27, 1963.
lxii Broadcast #454, “The Menace of Managed News,” Jun. 9, 1963; G.H. Thompson to Manion Forum, Oct. 6, 1963, 
CMP 11:5; Broadcast #474.
lxiii Edward Ahrens to FCC, Nov. 13, 1963, CMP 12:3; Blanche Horan to Chairman of the FCC, Nov. 18, 1963, 
CMP 12:3; Robert T. Stevens, Jr. to Manion, Dec. 10, 1963, CMP 12:5. On FCC blame, see, for instance, Mrs. John 
I. George to Manion, Jan. 8, 1964, CMP 13:2; R. O. Tame to Manion, Sep. 26, 1964, CMP 15:6.
lxiv Tower to Hobart K. McDowell, [n.d.], CMP 12:3; Dole to John Cavanaugh, Oct. 29, 1963, CMP 12:1; Manion to 
Rogers Follansbee, Nov. 13, 1963, CMP 12:3; Broadcast #478, “Congress Versus the FCC,” Nov. 24, 1963.
lxv Manion to Regnery, Feb. 4, 1964, CMP 13:4; Manion to Owen Ayres, Nov. 13, 1963, CMP 12:3.
lxvi Al Nelson to Manion, Jun. 4, 1964, CMP 67:1; Parnell to Al Hill, Oct. 14, 1963, CMP 11:5.


